SPAVAMO I LOŠE I PREMALO

Za manjak sna se uz stresan način života i svakodnevni pritisak mnogobrojnih obaveza s pravom optužuje i ovisnost o televizijskom programu do duboko u noć te društveni život koji se jednako tako gotovo u cijelosti odvija noću. Naravno, uz spomenute, za loš ili nedostatan san, postoje i mnogi drugi razlozi kojih ili nismo svjesni ili pak ih neopravdano zanemarujemo. Iako u krevetu prosječno provedemo čak 23 godine našega života, premalo pažnje posvećujemo uređenju i opremljenosti prostora u kojem spavamo, a o higijeni spavanja znamo ili jako malo ili gotovo ništa.

KAKO UREDITI SOBU ZA SPAVANJE?

Nakon dobro prospavane noći osjećamo da smo u životnoj formi. Zadovoljni smo, samouvjereni, isijavamo i plijenimo svojom pojavom. Nije ni čudo. Spavanje je jedna od naših primarnih životnih potreba te je kao takvo presudno za naš opstanak. U procesu spavanja naš se organizam odmara i opravlja od aktivnosti u budnom stanju. No, između ostalog spavamo i da bi se ojačao naš imunološki sistem, da bi se odmorio, razvijao i regenerirao naš mozak, te da bi se obnavljale i rasle stanice cjelokupnog organizma. Kako o spavanju ovisi naš opstanak ekstreman nedostatak sna može dovesti i do smrti. No, u skladu s neobično važnom funkcijom spavanja, već i jedna neprospavana noć može imati fatalne posljedice, pa je umor zbog nedostatka sna vrlo često krivac za nesreće na radu i prometne nesreće.
Primjerice, nesreće na radu se najčešće događaju u noćnoj smjeni, oko 3 sata iza ponoći. K tome, u SAD-u daleko više prometnih nesreća uzrokuje umor uvjetovan nedostatkom sna nego alkohol, dok se u Njemačkoj više od četvrtine nesreća pripisuje istom razlogu . San je toliko važan za naše funkcioniranje da samo nakon tjedan dana drastičnijih poremećaja ritma budnog stanja i spavanja i najzdraviji čovjek može postati ozbiljan bolesnik.

Optimalna temperatura neka bude između 15 i 18 0C, a vlažnost zraka između 50 i 60%
U razdoblju grijanja instalirajte uređaj za ovlaživanje zraka jer previše suhi zrak znatno remeti san jer suši usta i izaziva probleme s disanjem
Svakodnevno prije spavanja, bez obzira na vremenske prilike dobro, najmanje 20 minuta prozračite prostor jer ustajali zrak šteti spavanju, te posebno umanjuje kvalitetu dubok sna
Izbjegavajte postavljanje električnih uređaja jer je dokazano da elektromagnetska polja negativno utječu na vrijednost hormona odgovornog za spavanje
Ako ne možete izbjeći električne aparate pripazite na njihovu udaljenost od kreveta te tako primjerice televizor i kompjutor postavite na udaljenost od najmanje četiri metra, te ih k tome, preko noći iskopčajte iz mreže
Strogo izbjegavajte unošenje mobitela jer je dokazano da uključeni mobilni aparat negativno utječe na spavanje na način da osjetno reducira trajanje najdubljeg i najkvalitetnijeg sna
Za zidove, prostirke te primjerice posteljno rublje odaberite boje koje opuštaju, smiruju i harmoniziraju, te pozitivno utječu na proces uspavljivanja, primjerice bijelu te različite nijanse plave ili zelene
Za rasvjetu odaberite i instalirajte izvor svjetlosti čija se jačina može regulirati pa navečer prije spavanja sobu osvijetlite prigušenim svjetlom kako bi izbjegli razbuđivanje uslijed veće količine svjetla, ali i da bi se vaš organizam postepeno priviknuo na prijelaz iz svjetla u tamu
Kako buka, pa čak i ona jednolična na koju se možemo naviknuti remeti proces spavanja, osigurajte savršeni mir i tišinu, pa ako je potrebno u tu svrhu izolirajte prozore, vrata, podove i zidove, a ako ne ide drugačije nabavite čepiće za uši
Izbjegavajte sobno bilje ili ga preko noći uklonite kako vam ne bi oduzimalo kisik
Prilikom odabira i kupovine kreveta, madraca, jastuka, pokrivača i posteljnog rublja ne štedite ni vrijeme ni novac
Pri odabiru madraca odlučite se za onaj koji je izrađen od medicinski testiranog prirodnog i elastičnog materijala, primjerice lateksa, koji „diše“ ( kroz noć naše tijelo izlučuje i do 1,5 l znoja!) te nije ni suviše mekani ni tvrd, te se može prilagoditi tijelu spavača
Madrac neka po osobi bude širok između 90 i 100 cm, te neka bude između 20 cm do 40 cm dulji nego što je visina tijela
Madrac nipošto ne stavljajte direktno na pod već ga postavite na visinu od oko 45 cm
Pri razmještaju kreveta i ostalog pokućstva iskoristite blagodati magnetskog zračenja zemlje, te krevet okrenite tako da vam glava bude usmjerena prema sjeveru, a noge prema jugu